Nå kan butikkene se hvilke varer du kikker på og hva du bruker penger på

(Dagbladet): En ny teknologi plasseres i disse dager ut på Oslos kjøpesenter, som gjør at butikkene kan følge med handlemønsteret ditt, melder P4.

Ved hjelp av små sensorer kalt beacons som kommuniserer med app-er på mobiltelefonen din vil butikkene kunne fange opp informasjon om deg.

– Hvor lenge så du på den genseren. Hvor gikk du, og hva brukte du pengene på. Dette er på en måte teknologi som kan gjøre varene du har sett på billigere for akkurat deg, sier digital produktsjef Sølve Grimkelsrud i Clear Channel til P4.

For eksempel kan det vises et personlig og tilpasset reklamebudskap på reklameskjermen idet kunden passerer. Eller sende en melding til kundes mobil når vedkommende nærmer seg en butikk.

Til Dagbladet forteller Grimkelsrud at teknologien i første omgang skal brukes på kjøpesentre i Stor-Oslo.

– Det er naturlig å starte her, for å se hvordan det slår an i markedet, sier Grimkelsrud.

Koder i app-er

For at teknologien skal fungere, må du ha lastet ned app-en til butikken du handler i. I tillegg må bluetooth være slått på.

– Det er lagt inn en liten kode i de ulike appene vi skal bruke i vårt system. Når du er ved eller passerer en av våre digitale skjermer hvor vi har beacons utplasser, så kan vi samle data eller kjøre ut et målgruppebudskap, sier Grimkelsrud til Dagbladet.

Har du allerede lastet ned app-er tilhørende ulike butikker og kjeder, kan det godt være du allerede har samtykket til at de innhenter informasjon om deg via beacons.

– Posisjoneringstjenester er noe du veldig ofte samtykker til, sier Grimkelsrud.

Ønsker du ikke denne tjenesten er det to måter å unngå det på: Enten slå av bluetooth når du er i de aktuelle butikkene, eller slette app-ene deres.

Skeptiske

Datatilsynet er skeptiske til denne formen for informasjonshenting og reklamering.

– Dette er teknologi vi kjenner fra internett. Det er vanskelig å styre unna «cookies», og vi frykter at det blir like vanskelig å styre unna denne overvåkingen, sier fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes, til P4.

Grimkelsrud sier dette er en teknologi som har vært her en stund allerede, men at man først nå begynner å ta den i bruk i en rekke land.

– I Australia har de i april 2015 rullet ut 3000 beacons, som når 90 prosent av innbyggerne, sier Grimkelsrud.

Kilde for: Data – Dagbladet