Fire av ti har ikke nettbutikk

KOMMER I 2015: Intersport har vært blant de store norske kjedene som har vegret seg mot nettbutikk. (Foto: INTERSPORT)


KOMMER I 2015: Intersport har vært blant de store norske kjedene som har vegret seg mot nettbutikk. (Foto: INTERSPORT)

Dinside Nordmenn handler på nettet som aldri før. Samtidig bygges det stadig nye kjøpesentre og frittstående gigantbutikker i randsonene utenfor de store byene.

– Går altfor sakte

Det er kanskje ikke så rart. For i følge en fersk oversikt fra eHandelsforum tilbyr hele fire av ti norske butikkjeder fortsatt ikke varene sine på nettet.

– Utviklingen går altfor sakte i Norge. Mens våre nordiske naboer satser hardt på nett, henger mange norske detaljhandlere etter, noe denne opptellingen viser, sier daglig Ola Hanø i eHandelsforum i en pressemelding som ble sendt ut sent i går kveld.

Hanø tror at konservatisme og angst for å ødelegge en forretningsmodell som har fungert bra i alle år er blant årsakene til vegringen.

 (Foto: KOLONIAL.NO)

UTSOLGT I ROMJULA: Heller ikke nett-kolonialer får ferske varer i høytiden. (Foto: KOLONIAL.NO)

– Mange bedriftsledere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, mener Hånø.

Flere kommer i 2015

Det går imidlertid sakte, men sikkert rett vei. I fjor manglet halvparten av kjedene nettbutikker, og i løpet av 2015 vil flere av de store komme.

Blant dem er Intersport og Coop. Samtidig er Dressmann og Rema 1000 endelig på nett. Sistnevnte gjennom et samarbeid med Kolonial.no.

– Har sovet i timen

– Norske matkjeder har sovet i timen. Kjedene ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker, uttalte Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas til Aftenposten i november i fjor.

I løpet av det siste året handlet nordmenn varer på nett for 31,8 milliarder kroner, viser Virkes eHandelsbarometer for 2013/2014.

‘;
fbshare = ‘
‘;
jQuery(‘br+br’).first().after(fbshare);
jQuery(‘.subtitle’).last(1).before(fbshare);

Source: Økonomi – DinSide.no